Podejście do wagi tematów powiązanych z ESG w strategiach przedsiębiorstw uległo drastycznej zmianie. Trudna rzeczywistość geopolityczna i gospodarcza zmieniła perspektywę rynku – wartość spółki określa nie tylko potencjał generowania zysku dla akcjonariuszy, ale także zachowania zdolności prowadzenia działalności w perspektywie długoterminowej. Można wskazać konkretne podmioty, które budują swoją działalność oraz „story” wokół oporności na wyzwania przyszłości – szczególnie w odniesieniu do zielonej transformacji. Perspektywa ESG staje się kręgosłupem strategii biznesowych przedsiębiorstw a podmioty, które tego nie dostrzegają coraz częściej ponoszą z tego tytułu straty biznesowe (mniejsze zainteresowanie inwestorów, problemy z dostępem do usług finansowych) oraz wizerunkowe.
Strategia to dokument porządkujący podejście organizacji do ESG w szczegółowo określonej perspektywie czasu. Jej powstanie to pierwsze ogniwo procesu transformacji spółki bez którego niemożliwe jest prowadzenie systemowych działań na rzecz środowiska i otoczenia społecznego oraz – co bardzo istotne – niemożliwe jest wiarygodne raportowanie.
Określenie kierunków strategicznych i stworzenie strategii
Pomagamy aktualizować lub tworzyć strategie, w których wątki ESG są ściśle powiązane z kierunkami rozwoju działalności biznesowej i wychodzą na przeciw wyzwaniom powiązanym z Dyrektywą CSRD. Staramy się je dostosować do oczekiwań rynku bazując na realistycznych celach opisanych konkretnymi wskaźnikami i propozycjami działań. Uczestniczymy zarówno w procesach tworzenia strategii ESG funkcjonujących równolegle do strategii biznesowych (ale ściśle z nimi powiązane) jak i w procesach łączących obie wymienione perspektywy w ramach jednego dokumentu. Przykładamy duży nacisk do wdrażania do strategii konkretnych zobowiązań oraz mierników sukcesu (KPIs), które w latach realizacji umożliwią rzetelne raportowanie wypełnienia założeń.
W ramach pierwszych etapów prac przeprowadzamy szczegółową analizę sytuacji wyjściowej. W większości przypadków realizujemy to zadanie w ramach analizy podwójnej istotności, przygotowującej naszych klientów również do procesu raportowania zgodnego z dyrektywą CSRD. Dzięki analizie wymogów regulacyjnych w zakresie ujawniania informacji niefinansowych (zarówno obecnych, jak i nadchodzących), dbamy o przygotowanie organizacji do ich wypełniania w perspektywie funkcjonowania strategii. W naszej pracy korzystamy z benchmarków rynkowych – zarówno polskich jak i globalnych. Systematyzujemy wiedzę płynącą z historycznego dialogu z otoczeniem. Kluczowa jednak jest wiedza funkcjonująca wewnątrz przedsiębiorstwa, którą porządkujemy podczas warsztatów z kluczowymi osobami w spółce. Na drodze konsultacji tworzymy wraz z naszymi Klientami dokument i asystujemy w procesie jego wewnętrznej akceptacji.
Wdrażanie i komunikacja strategii
Nawet najlepsza strategia jest bezwartościowa w oderwaniu od procesu wdrożenia, który polega, przede wszystkim, na określeniu odpowiedzialności poszczególnych osób w organizacji oraz przypisaniu im mierników sukcesu (podsumowywanych regularnie, przede wszystkim w procesie corocznego raportowania). W ramach naszych projektów wspieramy w tworzeniu struktur w przedsiębiorstwie, budowie świadomości pracowników i otoczenia w zakresie znaczenia podjętych zobowiązań. Kładziemy nacisk na kreowanie mechanizmów umożliwiających monitorowanie i raportowanie zapewniając odpowiednie procedury i narzędzia. Dzięki kompetencjom z zakresu media relations i IR, dbamy o jakość komunikacji wokół strategii wykorzystując komunikaty i spotkania z dziennikarzami, media społecznościowe i serwisy ESG.